تبلیغات
قلب آسمانی - ماده مخدر حیرت انگیز خلقت اندورفین
تاریخ : پنجشنبه 18 اردیبهشت 1393 | 10:59 ق.ظ | نویسنده : ::heavenly ::

آرام‌بخش یا مسكن‌های طبیعی بدن

اندورفین‌ها (Endorphin) یا مسكن‌های طبیعی بدن موادی هستند كه از غدد مخاطی و هیپوتالاموس ترشح می‌شوند و اثر اصلی آن‌ها تسكین درد است. اندورفین ها كه مرفین طبیعی بدن نیز خوانده می‌شوند، در حقیقت بسیار شبیه به مرفین عمل می‌كنند و تولید آن‌ها در زمان فعالیت بدنی، هیجان، احساس درد، خوردن غذاهای تند، احساس عشق و اوج لذت جنسی است.



آندروفین‌ها در سلول‌های عصبی و دستگاه عصبی مركزی به عنوان ماده واسطه عصبی و یا تحریك‌كننده‌های عصبی فعالیت می‌كنند.

عواملی كه موجب افزایش آندروفین‌ها می‌شوند:

1- ورزش

با انجام ورزش‌های شدید، میزان غلظت آندروفین افزایش می‌یابد كه این عامل موجب ایجاد نشاط و

حالت مطلوب در ورزشكاران رشته‌های استقامتی و به ویژه در دوندگان ماراتون می‌گردد. در حین ورزش،

 غلظت بتاآندروفین حتی تا 5 برابر افزایش می‌یابد.

2- ارتباط مطلوب با مردم

ارتباط با مردم، تولید اندورفین را افزایش می‌دهد. داشتن رابطه خوب با شخصی دیگر، باعث بهبود اخلاق

 هر دوی شما می‌شود.

3- نوازش و ماساژ پوست

هر گونه نوازش و ماساژ حتی كرم مالیدن به سطح پوست، باعث تحریكات هورمونی در بدن می‌شود،

 این تحریكات می‌تواند درد را كاهش دهند، استرس و فشارهای عصبی را خنثی كنند و قدرت یادگیری

و مصونیت سیستم ایمنی بدن را افزایش دهند. نوازش‌های خوشایند، آزاد كننده آندروفین است كه قدرت

 سیستم ایمنی بدن را افزایش می‌دهد.

4- فشردن پا

چمباتمه زدن و فشردن پا، تولید طبیعی هورمون جوانی را به شدت زیاد می‌كند.

5- روزه داری

روزه‌داری، از لحاظ معنوی موجبات آرامش روحی را در افراد روزه‌دار فراهم می‌كند. همچنین، به واسطه

افزایش اندورفین‌ها كه در زمان روزه‌داری سطح آن‌ها در خون بالا می‌رود، شرایط روحی و روانی بهتری

برای فرد ایجاد می‌كند. این موضوع موجب آرامش و آسایش خاطر و نیز افزایش سطح هوشیاری و تمركز

 در فرد روزه‌دار می‌شود.

روزه‌داری با استراحت دادن به دستگاه گوارش و فرستادن خون كافی به سراسر بدن به ویژه به دستگاه

مغزی ـ عصبی و ایجاد فرصت كافی برای فعالیت مناسب و كافی فكری و همچنین عبادات سازنده به

سلامت بدن كمك بسیار می‌كند.

6- خنده

شادی و خنده عملكرد سیستم ایمنی بدن را تعالی می‌بخشد، خصوصا تولید سلول‌هایی كه به طور

طبیعی به حفاظت بدن از بیماری و سرطان كمك می‌كنند.

خنده، آزاد شدن آندورفین را در مغز افزایش می‌دهد. آندروفین، به شما احساس خوب بودن می‌دهد.

یك دقیقه از ته دل خندیدن معادل 45 دقیقه ورزش، انسان را سر حال می‌آورد. روزانه 15 دقیقه خندیدن،

بخش زیادی از منافع حاصل از پیاده روی صبحگاهی را در بردارد
مردم شاد، سالم‌تر و طولانی‌تر زندگی می‌كنند. بنابراین مطالب خنده‌دار دلخواهتان را بخوانید، فیلم‌های

 كمدی مورد نظرتان را ببینید و بخندید.

7- تنفس در هوای پاك

نفس كشیدن صحیح برای از بین بردن مواد سمی و زاید، بسیار مهم می‌باشد. هر انسانی در حدود 30

درصد از مواد سمی بدن خود را از طریق روده‌ها دفع می‌كند، اما بقیه مربوط به دستگاه تنفسی می‌باشد

. همچنین از طریق نفس كشیدن، ذهن و فكر باز می‌شود، انرژی افزایش پیدا می‌كند و خلق و خو بهبود

 پیدا می‌كند.

8- بوهای خوشایند

بوییدن، تاثیر مستقیمی روی بدن و ذهن انسان دارد. وقتی شخص اعصاب بویایی خود را تحریك می‌كند،

 سیستم لیمبیك مغز خود را فعال می‌سازد كه با حافظه و روحیه شخص در ارتباط می‌باشد.

رفع افسردگی به وسیله یاسمن، انبساط خاطر با اكالیپتوس، شادمانی و هوشیاری به وسیله

گریپ فروت به دست می آید. روغن این گیاهان را روی شقیقه، گردن یا نقاطی دیگر از بدن خود بمالید.

روشی دیگر این است كه این گیاهان را بجوشانید و بخار آن‌ها را با بینی استنشاق كنید.

9- گل ها

گل‌های رنگارنگ تاثیر قدرتمندی روی ذهن دارند. آن‌ها می‌توانند حتی در زمان استرس زیاد، سبب بهبود

 خلق و خوی بیمار شوند.

10- طب سوزنی

باعث ترشح اندروفین شده و تنفس بیمار منظم‌تر می‌گردد و بیمار احساس گرمی و آرامش می‌كند.

اثرات مفید خندیدن و خوش اخلاقی

* بهبود زخم

بد اخلاقی و رفتار خشونت آمیز، طول مدت بهبود زخم‌ها و كبودشدگی‌ها را افزایش می‌دهد، اما خوش

 رفتاری و مثبت اندیشی موجب می‌شود كه میزان واسطه شیمیایی سایتوكین در بدن افزایش یابد.

سایتوكین موجب می‌شود سلول‌هایی كه برای ترمیم زخم یا هر نقطه‌ی آسیب دیده از بدن مورد نیاز

هستند، سریع‌تر تكثیر شوند، در نتیجه زخم زودتر بهبود می‌یابد.

* طولانی شدن عمر

خوش خلقی، باعث پایین آمدن ضربان قلب و كاسته شدن فشار خون می‌گردد. ترشح هورمون

 ایمونوگلوبولین، با میزان خندیدن و خوش خلق بودن، ارتباط مستقیم دارد. ایمونوگلوبولین، به مبارزه

دستگاه ایمنی بدن با باكتری‌ها و میكروب‌ها كمك كرده و شخص را برای مقابله با بیماری‌ها آماده می‌كند.

* خنك كردن مغز

خنده با ایجاد تغییراتی در راه‌های تنفسی، باعث می‌شود هوای بیشتری در بینی جریان یافته و به سرد شدن مغز كمك كند و هر چه مغز خنك‌تر باشد، شادتر خواهیم بود.

* پیشگری از بیماری‌های قلبی

خنده، نوعی ماساژ قوی برای قلب است. كسانی كه دچار حمله قلبی شده‌اند، روزانه با حداقل 30 دقیقه

 خندیدن می‌توانند احتمال حمله قلبی دوم را تا حد قابل توجهی كاهش دهند.

* تمركز و یادگیری

پس از خنده احساس آرامش به وجود می‌آید و با خود تمركز را به همراه می‌آورد. خندیدن، باعث ایجاد

 آرامش فكری می‌شود و فرایند یادگیری را آسان می‌كند.




طبقه بندی: علمی،  مطالب مفید وکاربردی در زندگی،  گوهر وجود، 
برچسب ها: اندورفین، آرام بخش، مسکن، Endorphin،  

  • قالب وبلاگ | بلاگ اسکای | ایران موزه